The Effects of Semi-Continuous Exposure on Multiple Outcomes: Causal Inference and Homogeneity Tests
Methods for causal inference with a semi-continuous exposure are extended to deal with multidimensional outcomes. We propose a two-stage approach to estimate causal effects for multiple outcomes and use estimating function theory to derive the large-sample properties of the resulting estimators. To assess whether causal effects of exposure are the same across multiple outcomes, we develop pseudo-score tests of homogeneity. A global homogeneity test is used to assess whether the effect of exposure status (exposed/not exposed) and the dose-response effect of the continuous exposure level are each equal across all outcomes. We then apply the methods of estimation and testing to the motivating study on the effects of prenatal alcohol exposure on childhood cognition defined by IQ, executive function (EF), and academic achievement, learning, and memory (ALM).
Les effets de l'exposition semi-continue sur des résultats multiples : inférence causale et tests d'homogénéité
Les méthodes d'inférence causale avec une exposition semi-continue sont étendues pour traiter les variables réponse multidimensionnels. Nous proposons une approche en deux étapes pour estimer les effets causaux pour multiples variables réponse et utilisons la théorie des fonctions d'estimation pour dériver les propriétés asymptotiques des estimateurs résultants. Pour évaluer si les effets causaux de l'exposition sont les mêmes pour des variables réponse multiples, nous développons des tests d'homogénéité par pseudo-score. Un test global d'homogénéité est employé pour évaluer si l'effet du statut d'exposition (exposé/non exposé) et l'effet dose-réponse du niveau d'exposition continu sont tous deux égaux pour toutes les variables réponse. Nous appliquons ensuite les méthodes d'estimation et de test à l'étude motivante concernant les effets de l'exposition prénatale à l'alcool sur la cognition infantile définie par le QI, les fonctions exécutives (FE) et les résultats scolaires, l'apprentissage et la mémoire (ALM).
Date and Time
-
Langue de la présentation orale
Anglais
Langue des supports visuels
Anglais